2013-03-15 До Всесвітнього дня захисту прав споживачів. Споживчі спори та українська правосвідомість
Статті


    2013-03-15 До Всесвітнього дня захисту прав споживачів. Споживчі спори та українська правосвідомість15.03.2013

    З 1983 року 15 березня світова спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Саме в цей день 52 роки тому Президент США Джон Кеннеді проголосив на Конгресі головні права споживача: право на безпеку і якість товарів та послуг, на достовірну інформацію про них, право вибору, право бути вислуханим щодо своїх споживчих претензій, а також право захищати їх у суді.

    Щороку за ініціативою Всесвітньої організації союзів споживачів Consumers International (CI) визначається тема Всесвітнього дня захисту прав споживачів, яка одночасно стає темою року. Тема 2013 року «Споживче правосуддя сьогодні!» («Consumer Justice Now!») свідчить про те, що питання удосконалення правових механізмів захисту споживчих прав громадян є актуальним не лише для України, але й для всього світу. У 1973 році уряди членів ЄС підписали «Хартію на захист споживачів», яка доповнила перелік основних прав споживачів: право на захист і допомогу, право на компенсацію збитків, право на споживчу інформацію, право на споживчу освіту, право на представництво та консультації.

    Ми щиро підтримуємо ці принципи і вважаємо, що їх проголошення на міжнародному рівні сприяє укріпленню основного права кожної людини – права на життя. Адже хто буде сперечатися, що якість того, що ми споживаємо, є життєво важливою?

    У 1991 році Україна однією з перших серед країн колишнього СРСР прийняла Закон «Про захист прав споживачів», який регулює відносини між споживачами товарів та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів. Але залишимо осторонь тему захисту наших прав як споживачів державою: на сьогодні в нашій країні функціонує система, яка є адекватною з точки зору витрат бюджету на її утримання, що є суттєвим чинником в оцінці роботи будь-якої державної структури. Сьогодні хотілося б сказати про інше, що є щоденним болем для нас, практикуючих юристів…

    Щодня ми відповідаємо на запитання відвідувачів нашого сайту в розділі «Онлайн консультація», де ви можете самостійно пересвідчитися, що їх переважна кількість стосується саме прав споживачів. Отже, в наявності наступні проблеми: насиченість ринку товарами низької якості, відмова продавців від виконання своїх законних обов’язків щодо обміну або повернення коштів за товар неналежної якості, гарантії та інше, відсутність належного, ефективного покарання за порушення прав споживачів і головне – недостатня поінформованість громадян щодо своїх прав і хронічне небажання відстоювати та захищати їх. В певній мірі це зрозуміло: управління у справах захисту прав споживачів демонструють вкрай формальний розгляд скарг громадян, ще більше недовіри викликає слово «суд». Так, люди змушені звертатися за захистом своїх прав до суду, коли мова йде квартиру, землю, дітей, авто на крайній випадок, але проходячи через лещата правосуддя, вже не бажають повертатися в ці задушливі кабінети. Отже, якщо мова йде про прострочені продукти чи браковані речі, навіть моральну та матеріальну шкоду, наші співгромадяни більше схильні до того, щоб махнути рукою, ніж боротися... Хоча, як показує наша практика, даремно! Адже ми маємо дуже велику кількість позитивних рішень суду на користь споживачів, а ще більше мирових угод, бо коли продавець товарів або виконавець послуг розуміє, що споживач налаштований серйозно і заручився підтримкою юристів, він здається, і це зрозуміло!
    Саме тому перемога за крок, потрібна лише ваша впевненість і наша компетентність: чітке формулювання вимог, їх правильне обґрунтування, своєчасне подання необхідних, грамотно складених документів, тобто якраз те, чого, як правило, не вистачає, щоб самостійно домогтися справедливого результату. Поєднання рішучості споживача і високого професійного рівня юристів ЦКП завжди дає позитивний і економічно вигідний результат!

    Саме тому в цей день ми бажаємо всім споживачам міцного здоров’я, щоб діяти, віри у власні сили і тверду надію на перемогу в усіх законних і шляхетних починаннях! Навчіться сьогодні відстоювати свої інтереси в малому, щоб завтра не програти у великому!
    Отже, вивчайте свої права, використовуйте та захищайте їх за допомогою досвідчених і кваліфікованих юристів ЦКП!

    Інші статті на тему «Захист прав споживачів»:

    Дайте здачу або дам здачі!
    Неякісне взуття: вирішення спірних питань між покупцем і продавцем
    Захист прав споживачів від ЦКП: швидко, доступно, ефективно